Söndag 19 mars.


Då är det söndag förmiddag igen, och denna helg går mot sitt slut. Jag har varit ganska aktiv tycker jag, beroende på vad man lägger in i denna aspekt.

För min del har det som vanligt blivit lite utevistelse, och då lite på lördagsmorgonen, och några timmar på morgonen idag (söndag)

Rådjuret och jag träffades på lördagsmorgonen ute i "Ugglemon"

Det var en fin vindstilla morgon och jag hann med en kort promenad genom skogen ner till Övrasjön, vidare mot "Gastebacken" och hem igen.


Passade på att än en gång kolla tibasten...och den finns där, om än lite på "eftermiddagen" i blomningen nu.



Vid badplatsen såg det ut såhär...lite moln på himlen i väster och soluppgången bakom mig i öster, som gjorde att det tillsammans med helt avsaknad av vind bildades denna spegling och bild.



Mera spegling vid sjön.


Här skickar solen in sina första strålar från vänster (öster) i "Ugglemon"



På vägen hemåt fick jag se mera rådjur.


Men det frös om fötterna av att stå stilla i det frostiga gräset..


Så det blev inte så långvarigt det sammanträffandet.


Det var den lilla kombinerade foto och promenadrundan på lördagsmorgonen.

Därefter var det bara att in och byta kläder, för att styra kosan mot Jönköping och Sportfiskemässan som har varit där i helgen. Marcus, Christoffer och jag drog iväg vid åttatiden och var tillbaka i utgångsläget cirka kl.16 på eftermiddagen. Kan nämna att vi färdades genom både regn, snö och sol denna lördag, så,lite av aprilväder kan man säga.

Vad gäller sportfiskemässan kan jag konstatera att sportfiskeintresset är nog mycket större än vad jag trodde hos folk i allmänhet, för där var oerhört mycket människor, och massor av allt vad som tänkas kan i fiskegrejor. Det var roligt att komma dit och se på vad som fanns, men det var allt lite för trångt om jag ska vara ärlig, lite svårnavigerat på så sätt.

Hur eller hur så hade vi en trevlig lördag tillsammans, och på hemvägen åt vi kanongoda pizzor i Vetlanda.


Då hoppar vi fram till söndag, och som sagt, det blev en liten tur idag också. Jag hade egentligen tänkt att komma iväg lite tidigare än jag gjorde idag, men jag "försov" mig och vaknade inte förrän efter fem 😏

I och för sig var jag tveksam igår kväll hur det skulle se ut idag på morgonen, det var ju utlovat sol, men himlen var mulen när jag kollade på kvällen, så ja hade svårt att bestämma mig.

 När jag tittade ut i morse var det ju helt klart på himlen.

Jag gjorde snabbt kaffe och ett par mackor och packade ihop kameror och drog iväg med bilen.

Det var inte den där rätta gnistan i mig idag kände jag...kände mig seg som sirap, och då är det svårt att få ut så mycket av någonting tycker jag.

I och med att tiden gick så känner jag mig lite pressad, jag vill gärna vara på någon bra plats vid soluppgången, men det satt ju min morrontrötthet stopp för idag  😏

Jag kollade mina beprövade platser först idag runt Trånshult och Ryningen, men det verkade inte vara samma fart på fåglarna, som när jag gick ut i går morse (lördag).

Jag åkte hemåt igen, stannade till en stund på en skogsväg och drack mitt kaffe och åt upp mackorna, kunde ju inte gärna dra med mig det hem igen.

Kanske var det kaffet som fattades på mig...jag blev piggare, och på hemvägen körde jag in mot Lilla Klobo, ner mot Klobosjön.

När jag gick ut ur bilen där, hörde jag tranor ute på åkrarna en bit bortom ån som rinner från sjön.


Tranorna fick jag inte se , däremot så fanns dessa kanadagäss här ute.


Där fanns också grågäss.


Det verkade vara lite osämja mellan kanadagässen och grågässen, för det blev oro i lägret hux flux.

Kanske att jag var ett orosmoment också för dem.


Kanadagässen väljer att dra...


Full fart och det var inte ljudlöst precis..


Dom ser lite snopna ut när kanadagässen dragit iväg.



Jag kan inte gässpråket , så jag vet inte vad han skriker här tyvärr...






Flera gäss ligger ute i speglingen intill vasskanten





Avslutar mitt inlägg för idag och denna helg med en bild över en spegelblank Klobosjö, där även vår kyrka speglar sig tillsammans med björkarna intill sjökanten.

Några starar som jag hade förhoppning om att få se denna helg, har jag inte lyckats se ännu, men jag tror nog dom är i faggorna, bara att jag inte fått kameralinsen på dem ännu.

Vi fortsätter med en ny vecka imorgon, och ser vad den har med sig. Vädermässigt så ser det lite halvdant ut till att börja med, då det talas om till och med snöblask i natt eller morron bitti.

Sedan tar det sig vartefter, och nästa helg ser ju riktigt vårlik ut.

Bara att följa och se, vädret råder ingen över som tur är, allt annat finns ju i stor utsträckning att påverka i någon riktning, t.ex. försöka att ta till vara tiden och göra sådant man mår bra av, och passa på med det så mycket det går, tyvärr så tar man allt för givet ibland, tills man får sig en påminnelse i någon form.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar