Fredag 30 december



Eftersom jag har ledigt från jobb denna vecka, så hinner jag med att vara ute i naturen, fotografera, blogga och "leka" med olika inställningar på kameran tillsammans med mitt nya objektiv.

Det tar sin lilla tid allting, men roligt är det iallafall, många bilder blir det, och kanske 10-20% av dem är något att spara på, med mina ögon sett.

Det var inte mycket till ljus när jag for iväg idag...jag trodde att det skulle vara klar himmel, precis som det var när jag var ute efter tidningen vid kl.4 idag, men det hade mulnat, bara en liten strimma av ljus vid horisonten.


Som synes på bilden ovan, så är det långt ifrån alltid det går som man vill...jag hörde svanarna när jag klev ur bilen nere vid fågeltornet i Trånshult, och när jag kom fram så långt att jag hade utsikt över ån så kom dessa i luften, och ljuset var inte mycket att tala om, och tiden att skruva på kamera lika med noll...men vad gör det...det sitter på min näthinna och i hjärnan också...upplevelsen, ljudet, blåsten..ja listan kan göras lång.


Flera svanar som drar sin kos...


Solen börjar närma sig..



Här orkar solen över skogskanten äntligen.


Tyvärr så tog molnen hand om solskivan ganska direkt idag.


Jag gick en sväng ute på det öppna fältet, och plötsligt så kom detta rådjur från sidan...




Stannade upp och upptäckte mig...



Då blev det fart



Alla benen i luften på en gång.


Solen finns där bakom molnen, och håller en koll på mig...



Jag satt och tittade en lång stund, hur strålarna letade sig ut från solen bland molnen som kom och gick förbi i vinden...tänkte såhär...det är just dessa  ljusstrålar man får leta upp i livet också, ta vara på det man har, och göra det bästa man kan av det...



Jag funderar nästan alltid på något när jag är här ute i naturen...och blir kanske lite djupgående ibland i mina tankar, och gör liknelser mellan mig (eller vi människor)och naturen. Jag tittade på denna björk...jämför vad den har, och vad jag/vi har. Björken har ett bra rotsystem, som förser den med näring, en stabil bas att stå på.. har jag/vi det??   Björken har många grenar... har jag/vi det??  är alla grenar friska, och håller emot en kraftig storm?? är mina/våra grenar starka/friska nog?? Jag vet att jag haft murkna/ruttna grenar som blåst av vid mer eller mindre stormar i livet, men det är ju sunt att göra sig av med sådana grenar, och satsa på friska, som orkar med motstånd, men först och främst gäller det alltså för mig/oss att se till att ha ett friskt och stabilt bas-/rotsystem, och många grenar är viktiga också, man får bara se till så att inget som inte ska vara på dem sätter sig där och tynger, och det är inget självspelande piano alla gånger i dagen samhälle, men finns viljan, så tror jag det går att försätta berg i gungning.

Lite tankar där från mig..framkomna under energipåfyllning i naturen denna dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar