Söndag 24 januari.



 Idag har temperaturen krupit över nollstrecket, och är nu uppe vid +2 grader (kl.14).
Jag tog med mig kameran och gick en sväng ute i skogen, men det var väldigt kallt i vinden, så det var väl nästan att det kändes mildare förra söndagen när det var åtskilliga minusgrader, men vindstilla.
Rådjuren på bilderna här stod vid kanten till ett dike på en åker, och dom gav mig några minuters frist att fotografera dom, men de blev oroade efter en stund och drog iväg med höga skutt.



 Det jag egentligen gick iväg för var för att se om jag fick syn på strömstaren idag, men den var inte på humör att visa sig för mig idag på det stället där jag brukar se honom, men däremot så prövade jag ett för mig nytt ställe att försöka hitta den, tipset fick jag i höstas av en facebookvän, och turligt nog så fick jag syn på den när jag bara på skoj stod och zoomade med kameran en bit nedåt i ån där.

 Den är inte lätt att upptäcka, och som jag skrivit förut, den är väldigt observant och skygg, minsta lilla rörelse den upptäcker så är det kört.


 Tyvärr så var avståndet lite väl långt på dessa bilder, men just upplevelsen med denna lilla pigga fågel är alltid lika rolig, jag kommer på mig själv varje gång jag smyger fram efter åkanterna, att jag nästan håller andan, bara för att det ska vara precis tyst och inte skrämma iväg honom.

 Bilden ovan här är från förra söndagen då jag träffade på denna strömstaren(på väg att dyka) på mitt "vanliga" ställe. Om någon hade sett min "jakt" med kameran efter honom, skulle den nog fått sig ett gott skratt. För att inte skrämma honom, så passade jag på att ta ett snabbt kliv framåt när han dök ner i vattnet, just för att jag skulle få bättre siktfält och komma närmre honom. Han var ju snabb att dyka, så det var snabba ryck som gällde, men det lyckades ganska bra både för honom och mig...han hade mat i näbben när han kom upp, och jag hade förbättrat mitt fotoläge...



 Som sagt..idag är det mildväder, och snön smälter från grenarna på träden..det har ju varit väldigt fint med snö och rimfrost på träd och växtlighet.



Det ser nu ut att bli milt hela veckan som kommer, blåsigt tidvis också, så det kommer nog att gå illa åt snötäcket vi har, men för min del så får det gärna vara lite mildare vindar, vi har ju fått en släng av vanlig svensk vinter i alla fall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar