En fin höstsöndag 18 oktober.


På morgonen idag så var det mulet och grått, så jag hade inte så stora förhoppningar på den här dagen vädermässigt, men där hade jag fel, för vid 11-tiden började molntäcket luckras upp, och som syns på bilden ovan, så var det i princip molnfritt under eftermiddagen.


De bägge bilderna ovan är tagna vid Svindla Kvarn, ett av mina favoritställen att fota på, jag följer de olika årstiderna här, och här är det lugn och ro, med vatten som strilar fram mellan stenarna, men nu är det extremt lite vatten i Nötån, beror ju naturligtvis på den torra period vi haft en längre tid nu.


Alltså inte mycket till å här inte. Om ni är riktigt observanta , så ser ni de vita prickarna överst i bilden, det är insekter som vaknat till liv nu fram på höstkanten, för dess förinnan har vi ju varit skonade från dom...bra för oss, men dåligt för fåglarna...

Kvarnstugan från andra hållet.


Det här trädet har jag tittat på många gånger på Högsbyvägen, vet inte varför, men det slår mig i ögonen, kanske kontrasten mot barrskogen bakom.



Sådana här fenomen dyker ju upp ibland, en typ av halo om jag inte är fel uppdaterad, och den följde jag ett bra tag ikväll, eller om den följde mig...jag vet inte...


Rätt häftigt....



Här slutade vi sällskapet ikväll...vid Bruksdammen, där träden speglar sina fina färger i vattnet.



Så va den dagen till ände också, solen gått ner och färgar molnen en stund till från sitt gömställe under horisonten.

Om en vecka har vi återgått till normaltid, dvs. ställt tillbaka klockan en timme, och det innebär att kvällarna kortas upp ordentligt vad gäller dagsljus.

Det är både på gott och ont detta..kan vara ganska skönt med mörkret på kvällen, allt lugnar ner sig och det blir mera innetid att bara ta det lugnt. Jag är ju en morgonmänniska, så där kommer ju problemet vid omställningen, så för min del vore det bättre att ha sommartid året om, och inte ha det här krånglet.

Jag är ingen vän av den mörka årstiden, därför har jag koll på det här med solens upp och nedgång, och kan glädjande nog konstatera att idag om två månader (18 december) har det vänt mot ljusare tider på eftermiddagen, solen går ner en minut senare än dagen innan...positivt tänkande va???



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar