Gråvädersdag igen..

Grått, grått och åter grått. Vädret är urtrist, och har så varit en tid tillbaka. För att få till en ändring på detta så krävs det lite torrare luft, men det ser inte ut att bli något av detta idag iallafall. Bilden ovan och nedan här är tagna igår (lördag), och då var det ju lite solkänning i dimmolnen tidvis iallafall.




Idag har jag gått en liten promenad på morgonen, genom samhället och vidare förbi "Bruket" vidare mot Gastebacken". Jag tog några bilder under tiden jag gick genom samhället, men jag föredrar att inte ta med någon här på bloggen...dom hamnar istället i en annat bildarkiv som jag håller på med, som inte egentligen är något upplyftande att se.

Att gå genom samhället idag, är ungefär som att titta på hur vädret ser ut idag också....grått, slumrande, disigt, dimmigt och vindstilla. Papper och skräp på vissa platser är också iögonfallande, och ingen fin inbjudan till vårt samhälle precis. Jag hoppas att vi precis som jag skriver lite längre ner här, kommer till en vändpunkt, och att samhället kan blomma upp igen, med mera liv och rörelse, och med kanske nya ideér  och okonventionella tankesätt än vi är vana att gå i...

Det finns ju lite hopp om ljusare tider förstås, advent stundar ju, och då kommer ljusstakar, adventsstjärnor och slingor fram...en del har fått fram dem redan...och det gör ju sitt för att tränga bort mörkret....







Om jag nu ska försöka hitta positiva saker istället för negativa, så är det ju inte så väldans långt kvar till vändpunkten....då vi åter går mot ljusare tider vad det gäller dagarnas längd...21 dagar kvar som solen går ner tidigare, 13 december går den ner 15.11, därefter står det stilla på eftermiddagen till den 19 december, då går den ner 15.12, så alltså redan då är vi på gång åt rätt håll på eftermiddagen, däremot morgnarna fortsätter att försenas ända till slutet december innan det tullar i den änden också. Siffrorna som jag uppgivit gäller då Högsbys horisont, och mycket närmare än så kommer jag inte.


Jag har tittat lite idag också på långtidsprognoserna för vädret framöver, och det ser väl inte ut att vara någon vinter på gång precis vad jag kan se, och en av dessa sidor sträckte sig ända fram förbi jul, och under den perioden var det inte någon dag med minusgrader dagtid iallafall, några nätter med minus var det däremot, och någon dag med snöblandat regn. Jag har ingen större tilltro i och för sig för dessa prognoser, vi får nog inrikta oss på att det kan komma lite snödagar också, men jag ställer mig undrande till dessa av massmedia uppblåsta skriverier om att det ska bli en mycket kall och besvärlig vinter, vad dom grundar det på vet jag inte, har för mig att det lät likadant i fjol, och då som vi minns hade vi ju en väldigt beskedlig vinter, med lite snö, och egentligen ingen riktig kyla heller.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar