Slut på augusti


Idag är det då sista dagen i augusti, och jag tänkte dela med mig dels lite av dagens naturvistelse, och en kortfattad summering vädermässigt för denna månad, och en jämförelse med förra årets också.



När vi for iväg så såg det ganska ljust ut på himlen när solen gick upp, men det dröjde inte lång stund förrän det var nästan igenmulet, och det började komma några regnstänk. Ju längre väster ut vi kom, desto mera regn var det, så jag förstår att vi klarat oss lindrigt från regnet i Fågelfors idag, för min regnmätare har inte reggat någonting.
 


Vi stannade till vid denna sjö, jag vet inte vad den heter men platsen heter Idesjö.Här var helt lugnt, det enda som hördes var en kobjällra på andra sidan sjön.
 


 
Ifrån Idesjö blev det mer eller mindre transportsträcka på grund av att vädret inte var sådär perfekt att vara ute i, till Åseda och därifrån ut mot Hultanäs, och där stannade vi till och drack lite kaffe som vi hade med oss.
 
 
Den här rovfågeln fick vi syn på, men jag är osäker vade det är för någon, den har ryggen vänd mot mig hela tiden, men kanske det kan vara en sparvhök....


 
Den flög iväg när jag försökte närma mig, så tyvärr fick jag inte flera klara bilder på den.




Vi har också hunnit med Aboda Klint idag, och här är ju en av höjdpunkterna i kommun i ordets fulla bemärkelse, vidunderlig utsikt, synd bara att inte tornet är besökbart.




 
Svampar finns det ju som sagt massor av, och här fick jag med tre olika produkter som naturen levererar.
 


En av alla olika sorter
 


 Dom här flugsvamparna är bland de finaste jag vet, just när dom är i det här stadiet.
 
 


Det här lilla huset har jag fotat många gånger, och så även idag när jag i eftermiddags tog en tur till Lillsjödal. Jag har så många minnen från denna numera till öde lagd järnvägsstation, där just dett hus nu är det enda som finns kvar, förutom en avkapad belysningsstolpe...
 


 



 
 


Det här trädet står i trädgården som tillhörde stationshuset.Jag minns stt trädgården var väldigt vacker och välskött på den tiden när stationen var på topp med all verksamhet där, idag är det vemodigt att se hur det har blivit. I allafall så gick jag runt lite där och tittade, och det här trädet har ju en speciell stam, som jag aldrig sett något liknande....


 
 
Det var lite bilder från dagens energipåfyllning i naturen, nu tänkte jag bara lite kort summera ihop några siffror från min väderstation för augusti, en fullständig sammanfattning lägger jag ju som vanligt på min vädersida www.jensgustafsson.se 
 
Det har varit en varm månad och även nederbördsrik:
2014
Maxtemp: 31,8 grader
Mintemp: 5,9 grader
Nederbörd: 137 mm
Regndagar: 18
 
Kan då jämföras med
2013
Maxtemp: 28,4 grader
Mintemp: 5,6 grader
Nederbörd: 31,4 mm
Regndagar: 10
 
Det blev ett långt inlägg idag, nu dax att ladda för nya veckan, och hoppas att den blir lika positiv som avslutningen på denna vecka så har jag all anledning att vara oerhört tacksam.
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Underbara naturbilder att njuta av!
    Tack, Jens!
    Önskar dig en fin inledning på den nya höstmånaden, September!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera