Tisdagens utflykt





Vi dammen och caféet i Nye
 

Igår hade vi ännu en dag med övningskörning Marcus och jag. Det var en varm och solig dag, precis som dom senaste dagarna varit.

Marcus


 
Den här dagen ställde vi kosan mot Åseda, och passade på att köra lite småvägar däromkring, med lite pausar vid sjöar och ställen som vi tyckte var värt att se lite närmare på.



 
 
 
Det finns ju massor av små "smultronställe" ute i skogarna..t.ex. vid denna sjö där vi stannade till och gjorde några kast med fiskespöna. Tilläggas här kan väl att jag har lite oflyt med getingar nu för tiden, för under bryggan här så hade dom byggt en billa, så när Marcus klev ut på bryggan, så började det surra och vi fick se en svärm med getingar komma upp mellan springorna. vi klarade oss dock från några stick denna gång...men jag stannade på behörigt avstånd.
 
 
 
Den här trappan hittade vi vid en sjö...det var ju ocks en variant att bygga stegen på. Kan inte minna mig att jag sett något sådant tidigare, men det verkade vara stabilt och bra, och säreget framför allt.



Vå fortsatte från Åsedaskogarna mot Virserumsvägen, och när vi kommit in på den så tog vi vägen mot Vetlanda. Den här vägen har jag åkt många gånger, för jag är väldigt förtjust i naturen uppe i dom här krokarna. Lite speciell blev ju denna vår utflykt på ett vis, för jag satt och drog mig till minnes, att här uppe, just vid dammen i Nye, var vi med Marcus när han var bara några månader gammal, alltså nästan på pricken 25 år sedan. Att jag kommer ihåg det så väl, var ju dels att det var så fint här uppe, och anledningen att vi körde denna väg var att komma upp till trakterna runt Stenberga, där just vid den tiden när Stenbergapyromanen hade avslöjats efter sina sista fasansfulla bränder. Vi åkte på småvägarna, och passerade de nerbrända husen, och kunde ju bara ana hur otäckt det varit för alla där.











Fåglar fanns det idag, precis som då, och jag tycker det är rofyllt att sitta och titta på dessa när de glider runt på vattnet, men idag tyckte de nog att det var lite för varmt, för de höll sig helst i skuggan vid kanten av vattnet.


 
 

Vi vände där vid Nye, och drog oss tillbaka mot Stenberga, och vägen till Virserum. Bildern här är från Virserum, och där gjorde vi en liten paus.



Efter den pausen körde vi lite i Virserum, för att få träna lite grann i en lagom trafikmiljö, med lite mera bilar inblandade runt omkring och ett och annat trafikmärke, annars har det ju mest handlat om landsvägkörning denna dag vad gäller övningskörningsdelen av vår utflykt. Nu var det ju inte bara det som tillförde något idag, utan det var himla skönt och avkopplande att komma ut på dessa vägar och fina trakter, vi är lika far och son detta med naturintresse, fiske och rogivande upplevelser.


 
 
Precis när jag sitter och skriver detta lilla inlägg, så dunsar det till ute på altanen...tittar ut och får se denna fågel, som tagit sig in på altanen och flög in i fönsterrutan. Den verkar lite snurrig efter det, och sitter helt stilla, så jag kunde lätt plocka upp den och kasta upp den i luften så den fick luft under vingarna igen. Den flög glatt iväg, turligt nog, för precis när den flög iväg så kom katten.








 
Nu ska jag göra en insats med mitt arbetsredskap, därefter så blir det båtmålning...så långt är denna dagen intecknad, sedan kör vi min bästa variant av dagen....ta den som den kommer...njuta av livet som ler mot mig med sol och värme, och så mycket mera som jag får om jag vill och är mottaglig...och det är jag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar