Sista måndagen i juli.

Då går vi in i vecka 4 av semesterveckor, snart dax för återstart av normaldagar igen, på gott och ont, beroende ur vilken synvinkel man ser det, men det bekymrar vi oss inte för idag....en dag i taget är mottot för mig.

Gårdagen började jag med nedmontering av getingbillan i förrådet, som varit under behandling några dagar tillbaka, den har ju vuxit snabbt sista tiden, och hade relativt många irriterade innvånare i sig, men jag klarade mig som ett under ifrån stick den här gången.

Därefter blev det övningskörningi dimma med min fru till Högsby, där hon hade några timmars jobb på söndagen.


 
 
 


 
Jag tog en liten extrasväng när jag var i Högsby, ut mot Ruda, och körde ner till den här bron vid Emån, den har sett sina bästa dagar, och man får beträda den på egen risk, och jag tog inte många steg på den, för det svajar och ligger lösa plankor och bräder lite hur som helst.






Emån ligger precis blank och stilla här, och luften är väldigt fuktig och tung,vilket syns i spindelnäten där, som är fyllda med vattendroppar.

Jag tog en promenad bakom kommunhuset ner mot Lanhagen, och även här flyter Emån fram väldigt vackert. Här nere tillbringade jag ganska mycket tid med promenader, när jag en kort tid bodde i Högsby.

Bilden här har jag tagit vid Blankan, och det syns ju att det är väldigt lågt vattenstånd nu, så regn är nog ganska nödvändigt snart.


Andra hälften av söndagen satte vi oss i bilen och körde iväg utan att ha planerat något, ja nästan iallafall, för fika var inlagt i programmet, men inte var. Det blev i alla fall Pataholm, och där är ju jättefint, bara att ta in och njuta. Tur hade vi med vädret, för det hade regnat på förmiddagen, och åskmolnen stod som mörka väggar över Öland. Som väderintresserad så kunde jag ta många bilder på dessa moln som jag tycker är spännade och mäktiga att följa.




Det var en liten marknad där också, och det var mycket folk som passade på att liksom vi fika där.















Från Pataholm drog vi sedan mot Haraldsmåla på lite småvägar, och sedan ut på E22:an, vidare mot Timmernabben. Där var vi först på Gabriel Keramik och tittade lite, många år sedan jag var där. Därefter så blev det Nabbens Rökeri, inget man behöver ångra på precis.








Mätta och goa vände vi näsan hemåt igen, tiden går snabbt när man är ute såhär, vi var iväg ca fyra timmar totalt, tiden liksom bara försvann.


På hemvägen stannade vi utanför Fliseryd,där det finns en liten by i miniatyr (Eneby). Jag har aldrig varit här tidigare, och det var verkligen fint här....ett enormt arbete måste vara nedlagt på detta, så det kan jag rekommendera ett besök av.













Det blev en riktigt bra dag med mycket som vi fick se på denna inte så långa tripp, och som jag alltid har sagt...det oplanerade blir alltid det bästa tycker jag, och vi har det inpå knutarna, dessa närliggande platser med allt som är sevärt och tillför så mycket till vardagslivet.




3 kommentarer:

  1. Fina bilder du tar Jens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kenth.... ja det här med kamera och bilder är roligt att hålla på med.

      Radera
  2. Ja, jag håller med Kenth härovan, du tar väldigt fina bilder och skriver så att det känns som om man var med på den härliga utflykten...
    Ha fortsatt goda och fina semesterdagar!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera