Söndag igen.

Då har vi söndag igen, och ännu en vecka har passerat, bara en vecka till midsommar, helt otroligt vad snabbt denna vår har passerat. Senaste veckan har varit intensiv med massa aktiviteter, skolavslutning, Högsbydagen för att nämna några. Skolavslutningen var som vanligt högtidlig i kyrkan, och som tur är är det väl inte ifrågasatt här i Fågelfors iallafall om att inte ha avslutningen i kyrkan, för det är ju helt fantastiskt att få vara med och uppleva allt detta med elevernas fina sånger och allt som förknippas med skolavslutning.

När jag tittade ut tidigt i morse fick jag se den här katten som hade fångat en mus, och lekte med den.Bilderna är tagna på lite långt håll, men det syns ju iallafall vilken fart det är på katten...alla tassarna i luften :-)



Eftersom det är näst intill praxis för mig att gå en promenad med kameran på söndagsmorgnarna så blev det så idag också.
Jag hörde dessa kanadagäss med sitt trumpetande över Klobosjön, och förstod att dom "gick in för start", så jag stannade till lite på vägen vid kyrkan, och då dök dom upp rakt över huvudet på mig.

Den här lilla snigeln var också ute på morgonpromenad med packning och allt, hoppas att han kom över vägen innan någon bil plattade till honom, för hastigheten är ju inte hög på detta lilla djur.
Ännu en bild på kyrkan med månen i bakgrunden...kan inte låta bli att fotografera när jag ser detta, för mig iallafall fina motiv med vår vackra kyrka. Majsen växer fort här nu, så inom en snar framtid så skyms kyrkan nästan helt.
Det härliga med dessa morgnar är allt liv i naturen..starar i mängder idag, göken gal, hackspettar hackar, råbockar skäller, duvor som hoar på sitt vis, kanadagäss som trumpetar...ja det är ju en hel orkester på sitt eget "naturliga" vis, och det är helt gratis att ta del av detta...kom ihåg det.
Rådjuren har jag ju en viss svaghet för, i synnerhet dessa små som var med idag, de är ju så himla vackra att se på ute i naturen...jag blir inte riktigt lika glad när jag ser dom passerar ut genom porten från vår trädgård efter att ätit av våra blommor, så var det i går morse iallafall.
Klobosjön är ett kärt tillhåll för många fåglar, och här är det en skrakfamilj om jag inte har helt fel.














Jag tycker också att det är roligt att se ett sädesfält såhär...det är lite ovanligt häromkring nuförtiden, till 99% verkar det vara majs som gäller, det fanns ju ingen sådan odling när jag var liten, utan då var det ju de fyra sädesslagen man såg på åkrarna.






Jag passerade förbi denna fina buske med Löjtnantshjärtan i en trädgård, det är ocså en blomma som jag gillar mycket, och den är inte helt vanlig idag heller tror jag.


I en annan trädgård som jag gick förbi fick jag se dessa godsaker...det är ju bara för härligt med dessa jordgubbar,grädde och mjölk till.



Kejsarkronan är inte heller så vanlig väl...men här hittade jag en som blommar fint inne i en trädgård.


Tog en bild på detta lilla energiknippe också...man får vara snabb för att den ska fastna på fotot, för den är inte stilla långa stunder.

Så är jag då tillbaka i hemmets lugna vrå igen, där frukosten var serverad, och jag sätter mig och äter, kollar på blommorna på bordet och tänker....Gud vad jag har det bra....jag är tacksam för att få uppleva detta allt i nuet...

Ha en fin söndag...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar