Lite våraktigt i luften idag

 Idag har det varit lite av vårluft tycker jag, och äntligen så blev det av att ta en liten tur i skogen och naturen på morgonen. Vattnet har ju ökat en del nu i bäckar och åar när den lilla snön vi hade har töat bort. Jag gick upp vägen vid "Otto Bäcks grotta" och där på andra sidan vägen rinner det en liten bäck, som kommer uppifrån "Forsbergs Mosse". Det är mestadels på vårkanten som det finns vatten i den här bäcken, och jag brukar alltid ta mig en tur hit upp och fota lite, och bara koppla av till ljudet av vattnet som porlar fram mellan stenar och nerfallna träd.
 I den här bäcke lekte vi mycket med vattenhjul när jag var betydligt yngre än idag, vi dämde upp, gjorde små dammar, och kunde hålla på hur länge som helst med detta. Det är ju en väsentlig skillnad idag på barn och ungdomar, och hur det har utvecklats med aktiviteter som dom sysslar med, vi som var unga då....vi ville aldrig gå in, vi var ju ute och höll på med alla möjliga lekar, då bl.a. detta med vattenhjul, bygga kojor och många andra utelekar och utesysselsättningar. Nu går dom inte ut överhuvud taget, utan nu är det ju datorer och mobiler som tagit över allt intresse....lite tråkigt är det allt tycker jag, för jag inbillar ju mig att vi hade ganska skoj på den tiden, visst var väl inte allt bättre, men det var ett annat förhållningssätt till hur man umgicks, idag är det betydligt råare klimat bland ungdomar.

Jag fortsatte min promenad på vägen förbi Forsbergs Mosse, och fick se det här trädet, det ser ju ut som att det fullt av frost på det, men så är det ju inte, det är mossa, och det är något jag har lagt märke till under en längre tid, just det att det är väldigt vanligt att träden och grenarna är klädda med vit mossa. Jag kan inte minna mig att det var så vanligt för några år sedan, måste väl ha något med försurningen i luften att göra antar jag.

Lite längre fram invid vägen fick jag syn på denna "sovande sten" eller troll kanske. Jag har ju en livlig fantasi ibland, och tack vare den så upptäckte jag denna "varelse". Det verkar att jag är ganska övervakad när jag är ute och går, för jag har allt som ofta fotograferat olika motiv, och senare kunnat få fram bland annat ögon och andra svårförklarade detaljer, men det är ju spännande, och samtidigt lugnande att veta att man aldrig är ensam.

Lite is finns det kvar ännu på de små vattensamlingarna ute i skogen, så isen måste ha varit ganska tjock iallafall till att börja med, för nu har vi ju haft en mild period på sistone. När jag ändå gled in på väder där, så kan jag ju nämna att min väderstation reggat 6,1 plusgrader idag som maxtemp, och det får vi nog vara nöjda med den 16:e februari. Det ser väl inte heller ut att bli så värst mycket kyla kommande vecka heller, möjligtvis några nätter med minusgrader. Det är ju sportlov här nu veckan som kommer (8), men det spelar nog inte så stor roll hur vädret är för de skollediga...datorn och mobilen är ju inte väderberoende precis.



Så tog jag då stigen från Övrasjön mot Vecklevad, och tog ännu en bild (har tagit hundratals under åren), men det ändrar hela tiden utseende, och det är alltid något som fångar min blick där nere.



Den här bilden ovan tycker jag är självtalande för sig. Det ligger ju mycket i dessa ord.


Detta får avsluta mitt inlägg för idag, går in i en ny vecka imorgon igen, och förhoppningsvis ska vi fylla den med en massa positiva saker.



 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar