Fjärde advent och två dagar kvar till jul

Då har vi kommit fram till fjärde advent redan. Vad det gäller vädermässigt så kan man ju tro att vi har påsk i antågande istället för jul, flera plusgrader, till och med nästan 8 grader inatt, och det är ju väldigt milt för årstiden.
Jag tog en cykeltur idag ut i skogarna runt Lilla Klobo, det är ju inte varje år det går att cykla ute på dessa småvägar den här årstiden, för det brukar ju vara kallt och snöigt, men idag som sagt, var det ju vårvindar, och vinden var frisk, och vi har ju haft mycket blåst på senaste tiden, och det lär nog fortsätta med stormar och mycket blåst, så länge vi har barmark, och dessa milda sydvästvindar. Vi får hoppas att det inte drar ihop sig till något liknande Gudrun framåt januari...finns vissa likheter i väderutvecklingen, men det behöver ju inte betyda att det blir så.
Ute i skogen var det ju lä, så det var behagligt och rogivande som vanligt att komma ut i naturen, och som idag, bara höra vinden uppe i trädtopparna. Jag stannade flera gånger under färden, och tog lite foto som vanligt, då bland annat fick jag syn på detta.


Den här lilla ladan har fått ge vika för tidens gång.
Det var ju gedigna byggen det här en gång i tiden, och det måste vara en massa arbete och tid nedlagd på att bygga upp dessa.
Lite längre fram på cykelturen kom jag fram till denna lada, jag tror inte att jag varit framme vid denna någon gång tidigare.
Intressant och fascinerande dessa små byggen tycker jag, och jag ser fram mot att kunna få lite vintermotiv på en sådan här...vi får se vad som sker på nyåret.
Den här tomten, som står bredvid vår julgran i vardagsrummet, får avsluta detta blogginlägg och jag önskar er en God Jul



3 kommentarer:

  1. Halloj Jens.
    De härliga gamla ladorna. Kan bara inte lokalisera riktigt var. Den sammanrasade,som sticker fram under trädstammarna, ligger den på vandringsleden ut mot Nyby? Det har funnits en där ute, en bit från vägen. på 80-talet stod den delvis kvar, två mindre lador sammanbyggda med ett tak.Jag vet att det fanns initialer från länge sedan ristade i någon av stockarna men det är sannolikt borta, liksom själva ladan - nedrasad i glömskan.
    God Jul. Mats

    SvaraRadera
  2. Hallå Mats!
    Helt rätt...det är den rasade som är på vägen ut till Nyby, jag har inte lagt märke till den förut, men nu var det lite röjt runt omkring, så den syns ganska väl. Den andra ladan är den som ligger på vänster sida från Fågelfors, innan du kommer fram till Ringbergagården. Jag har sett den från vägen under alla år, men det har inte blivit av förrän nu att gå fram till den, och som sagt...mycket fina byggen, och roligt att dom finns kvar.
    Ha det bra i helgen...vi hörs och synes.

    Jens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ante mig att det var den ut mot Nyby. Det har varit en fin gammal lada, men ingen har tydligen brytt sig om att hålla den vid "liv". Ett bättre skyddande tak hade hjälpt, sannolikt, och den kanske hade stått kvar fortfarande, till viss del. Och.. ja, just det. Jag har sett något skymta där inne bland träden, men det har aldrig blivit av att gå närmare.
      Ha det. Vi höres. Mats.

      Radera