Mopedtur en varm kväll, tisdag 6:e augusti.

Vid vägen till Kängsebo


Efter jobbet så blev det kaffe och macka, sedan ut på altanen och lägga sig i vilstolen, stänga igen ögonen och slumra till en stund i värmen, men det fläktade skönt, så det var behagligt. När jag vaknade till igen efter någon halvtimme, så tog jag min kamera, gick och fyllde på bensin i min EU-moppe, på med hjälmen, och så iväg i den 25-gradiga värmen...härligt. Jag har haft en tanke flera gånger att köra gamla vägar som jag inte varit på de senaste åren...och ikväll bar det iväg på Virserumsvägen, sedan svängde jag av mot Sadeshult, där jag nog inte varit på de senaste 15 åren minst. Därifrån körde jag vägen mot Kåremåla (Fagerhultsvägen), och passerade Sadenfors.



u
Sadenfors

 
Därefter blev det en "transportsträcka" genom skogen på en randig väg (skogsmaskiner med larvfötter hade gått fram) och kom då fram till Kåremåla, och sedan Ringhult, vidare ner till Ringhultsjön.(Bilden nedan är från Ringhultsvägen)
Ringhult



Sedan drog jag vidare mot Fagerhult, och när jag kom fram, så svängde jag vänster, och tog den gamla vägen mot Fågelfors. När jag kom fram till Älmten, så var det dax för en paus vid denna soliga, vackra sjö, där jag också tillbringat en del tid genom åren, bl.a. med vedhuggning alldeles bredvid sjön, och många gånger bar åkt dit och suttit vid vattnet och tagit det lugnt på denna lite avsides plats, där det inte är så mycket trafik.








Älmten

Klockan gick snabbt, och var allaredan över halvåtta, så det var dax att dra iväg hemåt, men jag gjorde ett par avstickare till på hemvägen, en blev i Kisebast, på en liten väg där jag inte varit på länge.
 
                                                          I Kisebast


Nästa avstickare blev när jag kom till Fågelfors...genom samhället, förbi kyrkan, och där kollade jag in lite på himlen och molnen..så det blev några "molnbilder" också, de är ju bra att ha till min vädersida, och jag är fascinerad av alla olika formationer det kan bli på molnen, och speciellt när solen sätter sin effekt på det hela.
Så blev den mopedturen...jätteskön och givande på alla vis, det var precis vad jag behöver ibland för att återhämta energi, naturen är ju fantastisk, den har ju en enorm kraft på mig iallafall, och där finner jag ro. Nu är det snart jobbdax...till er som orkat läsa igenom denna lilla gårdagshistoria....ha en fin, varm och förhoppningsvis ännu en solig dag...jag återkommer (behöver skriva av mig ibland)  :-)















 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar