Lördagen 24 februari.


Nu var det ett tag sedan jag gjorde något i denna blogg, men idag (söndag 25 februari) så sitter jag och tittar lite på mina bilder jag tog igår, då jag var ute några timmar på morgonen, och tänkte dela med mig lite av det här.
Bilden tagen vid Tränsjömåla, vägen mot Fagerhult från Fågelfors, där den gamla vägen går in mot Farshult.

 När jag tog bilden här ovan, så var det så dåligt med ljus, att jag föredrog att göra om den till svartvit, och jag kan väl mycket väl tänka mig att använda den fram mot jul i år, då den nog kommer att passa in .


Bilden tagen vid Gamlehult


 Jag körde vägen in mot Farshult först, och tanken var att få något bra tillfälle att fånga soluppgången, men den rätta känslan infann sig inte just då, det låg en liten molnskärm i öster,så jag gled planlöst vidare där, och vände nosen mot Fågelfors igen.
 Stannade till och tog bilden ovan när jag passerade Gamlehult, fortfarande ingen sol uppe.

Färden fortsatte genom Fågelfors, ut mot Högsby, till Nötebro, där svänngde jag mot Trånshult.

Vägen mot Blankan/Lillsjödal, för oss Fågelforsbor känt som "Svarte Grind"

Här har jag tagit många bilder under mina kamerautflykter, en speciell omtyckt plats för mig, eftersom jag gillar öppenheten i landskapet här, har fått många bilder till min vädersida Vädret i Fågelfors  

Kan ju bli lite tjatigt med samma motiv, men varje bild är ju unik, väder och naturens utseende förändras hela tiden, och på den här platsen har jag förevigat många dimmiga mornar vid soluppgången, månens uppgång vid fullmåne bl.a.

Bilfärden gick ner mot Blankan, som så många gånger, och som sagt, med risk att bli tjatig, för motiven har jag haft med förut, men andra förutsättningar varje gång. 

Här tog jag foto för exakt två veckor sedan, fotot la jag ut på min Facebooksida då, och jag lägger ut den här nedan som jämförelse. Istapparna blir längre och längre, och nästa vecka väntas ju riktigt kallt väder, så då byggs det på ännu mera is här.

Vattnet har en väldans fart här och det yr små stänk i luften där uppe där jag står, så jag får dom både på glasögon och kameralins, så det gick inte att bli så långvarig där, för då hade jag fått ta till isskrapa.


24 februari. 


Den här bilden är tagen 10 februari.




Här börjar solen att klättra över molnskärmen i öster.



Det drog en kall nordanvind när jag gick här,men vad gör väl det, bara man har tillräckligt med kläder så är det ju helt okej att vara ute i denna fina natur.


Väntar på sina hyresgäster.




Ett ganska rejält snötäcke att pulsa i har det blivit.






Nät men ingen spindel idag.



Jag bestämde mig för att fortsätta en bit till, så det blev Lillsjödal nästa för mig.





Stannar bilen på den plogade vändplanen nere vid stationen, och riktar min kamera mot f.d. Strömboms lilla hus där. 






En för mig speciell plats här nere vid stationen i Lillsjödal, som på sin storhetstid hade mycket aktivitet, och idag helt öde och tyst, förutom vinden som drar i trädtopparna runt omkring och virvlar ner lite snö på mig






 Så här mycket finns kvar av stationen i Lillsjödal idag..till vänster i bild syns två elskåp, och där var perrongen som tåget stannade vid, och där ska ju enligt sägnen Greta Garbo klivit av en gång i tiden.
Ytterligare till vänster om elskåpen stod stationshuset, som är rivet sedan många år tillbaka.







Jag gick upp vägen förbi där kolbryggan var en gång i tiden, passerade över järnvägen och fortsatte på en liten skogsväg, som leder ut mot Valåkra.








Det syns inte så mycket av den hr, men det är en rejäl stenmur upplagd här mellan skogsvägen och järnvägen, men den är översnöad ordentligt nu.





Här är jag tillbaka i min bil igen, ska börja hemfärden från en skön naturpromenad i delvis ganska djup snö. Här dyker ännu ett minne upp...här började jag min första övningskörning med bil, det var med en Volvo Amazon combi, gul var den, men vilken årsmodell har jag inte koll på.

 Söndagen ligger framför oss nu, vi får se vad den för med sig, den blir väl förmodligen vad man gör den till..ett oskrivet blad, utan linjer eller rutmönster,vilket passar mig ypperligt nu för tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar