Lördagsmorgon på Uvö

Idag vaknade jag upp med en sådan där "feberkänsla" igen...allmänt trött, huvudvärk och lite småfrusen. Det var ju inte vad ville ha ut av den här dagen precis, efter två veckor med mer eller mindre feber, och en hosta som inte är rolig alls att ha att göra med, i synnerhet inte nattetid, och den gångna natten var extremt jobbig.

Hur eller hur så dristade jag mig upp, satt på kaffebryggaren, och under tiden kaffet bubblade på (ungefär samma ljud både i kaffebryggaren och i mina luftvägar),så kollade jag febern, och mycket riktigt...temperaturen hade höjt sig över gränsen för feber sedan igår.

Jag hade ju kollat in vädret igår, och det skulle ju bli en solig inledning på den här dagen, och min plan var att äntligen komma ut i naturen lite på morgonkvisten, och få se lite av solen, när den kom upp.

Nej, tänkte jag, det får bära eller brista, drack mitt kaffe, bulsade på mig alla kläder, packade ihop kamera, tog bilen och drog iväg.

Hade inte tänkt åka så långt egentligen den här morgonen, i och med att jag var lite hängig, men till slut gick bilen mot Oskarshamn.


Hade lite beslutångest när jag närmade mig Oskarshamn...åt vilket håll skulle jag välja??, klockan gick och den närmade sig 7-slaget, och det var tiden för soluppgången idag.

Bilden ovan är från Uvö, en lite fin ö ute vid Havslätt, Oskarshamn. Det finns små stigar där man kan gå och bara njuta av naturen, och utsikt över vattnet, och som här på bilden...Blå Jungfrun där ute i lite soldis precis efter soluppgången.


Blå Jungfrun inzoomad lite mera i solljuset.




En helt molnfri morgon var det, men blåsten var lite kylig, så det gällde att hitta lä.



Fågellivet är inte så intensivt ännu, men det rör sig ju alltid något..


Dom här är nyfikna, och jag får ofta visa legitimation för dom när jag är ute i kusttrakterna 😉


Svanarna tillhör ju de vanligaste fåglarna jag brukar stöta på, och det fanns det idag också, men jag trodde aldrig att jag skulle komma så nära som jag trots allt gjorde,även att jag hostade med jämna mellanrum, så lät dom sig fotograferas utan vidare..


Jag har som sagt ett stort antal bilder med svanar, och har fyllt på med ännu mera idag, jag tycker om dessa fina fåglar som alltid imponerar på mig, och ständigt nya uppvisningar.












Här simmar dom iväg in mot viken, för att få lite lä. Det vita på stenarna till höger är lite snörester som finns kvar där.




Här vet jag inte riktigt vad dom håller på med...någon slags "fjäderkontroll" kanske.. 😉



Här är jag nästan tillbaka vid den lilla bron som går från "fastlandet" över till Uvö, och det var skönt att komma iväg hit en stund, och få lite frisk luft, även att jag inte var och är i toppform precis, men lite natur och foto tror jag är medicinen jag behöver, då glömmer man bort både feber och hosta. Det finns det som är värre än att ha lite flunsa i kroppen...jag har ju tagit mig ur sängen för egen maskin, kunnat äta, kunnat ta bilen och åka ut en sväng, gäller att vara tacksam att det är som det är.

Så styrdes kosan hemåt igen, och dagen har gått till ände nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar