Första advent 2016

Första söndagen i advent har gått i naturens tecken för min del.

Började resan mot Oskarshamn redan 6.30 i morse, och därför hann jag ju ner innan solen hade gått upp idag.

Bilden ovan är tagen vid Ernemar, ut över Blå Jungfrun.
Jag var helt ensam där ute idag, annars brukar jag stöta på ganska många som promenerar här, men det var ju tidigt i och för sig, och kanske skrämde den kalla, friska nordanvinden bort någon också, dock inte mig, jag kröp ner i lä på stenslänten ner mot vattenkanten, och där kunde jag ta många bilder i lugn och ro.





Fåglar var det gott om, både i luften och vattnet.



Efter en stund så kom då solen över molnkanten, och jag drog iväg till Marcus för att dricka morgonkaffe och för en vidare utflykt tillsammans, utan förutbestämt mål.




Vi körde norrut, till Fårbo, där svängde vi mot Figeholm, fortsatte den vägen och gjorde en avstickare till Uthammar, kollade lite där,men det var väldigt blåsigt och kyligt, så vi körde tillbaka, och fortsatte ut mot Kråkelund.

Var framme vid Kråkelund och vände, sedan stannade vi vid en liten avsticksväg vi fick syn på, tog med packning bestående av kamera, fiskspö, och kaffe med bullar och kakor förståss...



Alltså naturen är fantastisk häromkring...här kunde vi söka lä och dricka vårt kaffe och till och med känna solen värma lite grann...trots att vi snart är i december månad..



Om svanar dras till mig, eller jag dras till svanar??, ja det kan man undra, men dom utgör som bekant en ganska stor del i mina foton, jag tycker om att fota dem iallafall....


Efter en stund på detta ställe, så gick vi tillbaka till bilen och fortsatte på den inslagna vägen, men kom till ännu en outforskad väg för vår del, och däråt bar det iväg.

Vi kom fram till vatten igen, och troligtvis måste vi ha hamnat vid Svansjön, iallafall av antalet svanar att dömma..








Oavsett väder och vind, så måste det ätas....


Jag såg att himlen mörknade från norr under tiden jag fotograferade svanarna nere vid vattenranden, och plötsligt så började det snöa...raska steg upp till bilen..



Men det var bara en liten förvarning...


Marcus var på andra sidan vägen och provade att fiska....och tur hade han.



Han hade en betydligt större gädda på strax innan, men den släppte tyvärr..




Molnigheten ökade snabbt igen, och nu kom det en betydligt tätare snöby än innan..





Fiskaren vägrade att ge upp först, men fick ge sig till slut...vi gick mot bilen, för att åka hemåt igen.


En rejäl snöby som gjorde vägen vit, men det passade ju bra med lite adventssnö egentligen.



Tätt snöfall över "Svansjön"

Det var den dagen i ett fotosammandrag...jätteskönt att ha tillgång till natur, den finns där för mig och för var och en som vill ta till sig av vad den har att erbjuda...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar