Händelserik lördagsmorgon med bråk i fågelvärlden


Som vanligt på helgerna så var jag ute tidigt idag, tål att passa på när det är fint väder, och sådanhär speciell "dimmorgon" som jag gillar skarpt.

In med kameror och iväg...denna gång genom Drageryd där denna bild är tagen över Emådalen.


Tog vägen över till Gösjön, länge sedan jag åkte denna, tror inte jag varit här sedan jag körde punka på Toyotan...fick väl avsmak kanske, men det här är en liten fin grusväg, och fint var det när solens strålar bröt dimman.


Lite av en turmorron var det nog..för en hel del fåglar fick jag ju se..

Gösjön låg väldigt stilla på morgonen.


Från Gösjön körde jag mot Oskarshamn, vid Glahytt mot Ryningsnäs och jag svängde in vid rastplatsen vid Försjön. På andra sidan sjön låg detta svanpar och gled fram i lugn och ro.


Dom putsade och fejade sin fjädrar som dom brukar göra..


Jag var helt upptagen med att ta foto på svanarna när jag fick höra ljud till höger om mig där jag stod, och upptäckte då familjen kanadagås, 2 stora och 2 små inkluderade den.

Ser ut att vara riktigt "ulliga" dessa små ungar.


Det som sedan hände var....plötsligt började svanarna på andra sidan sjön att bli oroliga, började med sina trumpetstötar som blev mer och mer intensivare, och jag lägger här efter några bilder, som visar när svanarna lyfter mot mitt och kanadagässfamiljens håll, och går till anfall mot dom under ett hejdundrades liv...







Här kommer "pappa" kanadagås i underkanten på bilden rusande för att försvara sin familj...


Den här bilden blev inte skarp, men den illustrerar kampen som pågick några intensiva minuter.




Den ena svanen var helt tokig...

Högljutt här också...


Några sekunder med lite lugnare tempo...


Plötsligt ger sig den ena svanen iväg skrikande åt andra hållet.


Den tar dock bara en kort runda, vänder runt och kommer tillbaka och går in  för landning igen...


Landar i vattnet och för ett himla oväsen igen...






Här la sig lugnet igen...svanarna gled iväg ut i sjön igen, och kanadagåsfamiljen var på land.




Sedan spatserar dom ner mot vattnet igen, och glider iväg, och även jag tyckte jag var redo att glida iväg efter en ovanlig upplevelse i djurens värld.

Jag vet inte, men förmodligen handlade väl detta om något revirtänk...och det visar också att även fåglar kan ha svårt att komma överens, precis som vi människor också har problem med ibland.

Det hela slutade ju väl så långt jag var med iallafall, och nu slutar jag detta ganska långa inlägg idag, hoppas på flera härliga upplevelser i naturen snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar