Lördagsmorgonens promenad i bilder

Det har blivit lite av en vana att göra något inlägg här på bloggen någon dag i helgerna, och så får det bli idag då också.

Tyvärr, om man nu kan säga så, så är det ju de enda dagarna som tidsmässigt tillåter att göra inlägg här med lite bilder och kanske något runtomkring som förklarar vad jag tänkt med bilden, eller vad som just fick mig att fastna för motivet.

Förhoppningsvis ska det väl så småningom bli mera tid för denna underbart roliga och givande hobby, att få gå fritt omkring med kamera och fånga upplevelser och intryck i naturen.


Det var ju en sån där speciellt fin morgon som jag gillar att vara med om idag med lite dimma, och solen som bryter genom den.


De här två hade lagt sig till ro för att njuta av de första solstrålarna denna lite halvkyliga morgon.
Bilden tagen strax nedanför kyrkan, mot ekkullarna.


Lite längre fram fick jag se dessa fina påskliljor blomma.




Som så många gånger tidigare...men inget foto är helt likt det andra, alltid nya intryck..


.



En Kanadagås låg ensam ute på åkern.



Hackspetten agerar väckarklocka för runtomboende här kan jag tro med sitt hackande på plåthatten på stolpen.



Lite svår att upptäcka var han den här haren....färgerna faller väl ihop.


Här fick vi ögonkontakt, och sedan bar det iväg med honom.






Hackspetten följde med mig, eller jag kanske följde med honom istället, för när jag kom fram till stolpen som han satt och hackade i, så flög han vidare till nästa, och så höll vi på ett antal stolpar framåt.


Min sjuttioelfte bild av "sparbankseken" i Lilla Klobo


En sista bild för idag av denna hackspett vid denna stolpe, sedan gav han upp när han inte fick vara ifred.


Vid Klobosjön


Åt andra hållet har vi bastun.




Detta trodde jag var en skrake, men det är nog en skäggdopping, och förresten, det var ett par, och det blev mängder med bilder på denna i mina ögon fina fågel i morgonsolen.







Det var min fina morgonpromenad sammanfattad lite grann i bilder, jag har ju fåglarna alldeles in på knutarna egentligen, för vid Klobosjön är det faktiskt en hel del fågel, och har man inte så väldigt gott om tid att gå, då är denna promenad runt sjön alldeles perfekt, och även för övrigt också för den delen, här finns mycket fint att se och upptäcka runt denna lilla sjö.

Om jag minns rätt var det en gång i tiden på gång att göra gångbroar över Nötåns inlopp och utlopp i sjön, och på så vis få till en gångstig runt sjön, och det skulle ju vara alldeles perfekt, kanske skulle vara något att försöka få till framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar