Tidig lördag 27 februari i naturen.


Nu är det söndag morgon, klockan är bara 4, men jag kan bara inte sova på morronen, så det blir då till att kolla igenom lite bilder som jag tog igår på en skogspromenad som tog ca 2 timmar.


Det var bistert när jag kom ut hemma, och rejäl frost med ca 6 minusgrader, men vindstilla i alla fall.

Frosten dekorerar som alltid mycket fint.

Solen kommer över horisonten tio minuter över sju idag (lördag),och det är härligt att ljuset kommer tillbaka nu, och dagarnas längd ökar snabbt. Hoppas på många sådana här morgnar framöver med dessa obeskrivliga soluppgångar.

Jag vände mig helt om efter den förra bilden, och kunde inte låta bli att zooma in månen som fortfarande var uppe, denna spännande ofta fotograferade måne som man tittat på otaliga gånger, fått bra bilder, men också många dåliga, exempelvis när det är mörkt ute, då är det lätt att få foto som mera liknar en tusenwatts glödlampa som lyser för fullt...

Jag gick upp på vägen mot skogen där jag brukar ta mina rundor, länge sedan jag var är nu, det har varit mycket annat på gång och då är tiden inte tillräcklig att gå ut såhär, men här är jag på väg i alla fall, och ser då att i skuggpartierna här i skogen finns det snö kvar, inte mycket men dock vitt.

Det knackade upp i ett träd fick jag höra, och där fick jag syn på denna färggranna hackspett.


Samtidigt som hackspetten hackade så passerade detta flygplan uppe i det blå...lite mera utsläpp från denna än från föregående bilds fågel åstadkommer...
Fick ögonen på denna konstiga "boll" av ris som växte på en björkgren, sökte på nätet om det och kom fram till att det är något som kallas häxkvast, och är en missbildning som kan bli på vissa träd, och den är orsakad av ett svampangrepp. Häxkvast. Intressant att lära sig något nytt....


Passade på att gå ner till Bossgöl, och där var det helt tyst ännu, inga fåglar i och med att isen ligger kvar.


Ännu en frostdekoration.


Talgoxen satt på sin gren och spelade en truddelutt för mig när jag gick förbi. För övrigt var det ganska tyst i skogen denna morron, det riktigt aktiva fågellivet har väl inte tagit fart ännu. är ju trots allt bara februari.


Här var det snöfri väg, och solens strålar mellan trädstammarna.

Inte ofta jag har sett resultat av hackspettens matletande så nära marken på ett träd..

Inget dåligt utfört jobb av vad jag förmodar vara en hackspett...



Jag smög mig ner vid Nötån när jag kom ut från skogen nere vid Ljusholm och fick se denna fågel, som om jag har rätt nu är en knipa...jag slog upp andfåglar när jag kom hem, för jag var inte säker, och jag har inte fotograferat någon innan det är jag säker på.


Den var inte uppe länge över vattenytan under tiden jag var där, den dök snabbt hela tiden, och på bilden ovan är den på väg att dyka igen.


Roligt att träffa på för mig "nya" fåglar, och lära sig något nytt, för det här med fåglar blir bara mer och mer intressant.




Rådjursgeten stod i solskenet vid skogskanten och kollade på mig när jag var på väg hem...

Till slut så tyckte hon det var nog....räckte ut tungan lite grann
, och drog sedan till skogs, och jag drog hem för att bara in och duscha, byta kläder och i väg på nya kameralösa göromål resten av dagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar