Söndag 1 februari.


Det var ett tag sedan jag gjorde något i denna blogg, så idag får det bli några bilder, och det handlar om vinterbilder nu ju, då vi fått lite snö. Visst är det fint med snön när den hänger på träden och det är ett par minusgrader i luften.


Började min dag med en resa till Högsby, det börjar vara ganska vant detta nu med tidiga Högsbybesök på varannan helg.



Det blev en liten extrarunda efter Högsbyturen på morgonen, och då blir det småvägar som gäller för mig...här är jag på gamla Fagerhultsvägen.


Denna lilla lada har jag fotat förut, men då var det i sommarskrud...idag är det ett helt annat motiv, det är en av tjusningarna med att ha fyra årstider att tillgå, och kunna hitta olika motiv från dag till dag....

Här hoppar jag till gårdagen....då var det mera grått väder än idag, men det har ju sina fördelar det också...snön på träden lyser vitt.

Här har vi en trafikolycka som vi passerade förbi utanför Oskarshamn igår....mindre trevligt med sådant, hörde på trafikradion att det var en singelolycka, vet inte mera om skador och vad som förorsakat denna olycka, men man kan ju gissa att det berodde på väglaget som var slaskigt och sladdrigt igår.



Det här fotot är också från lördagen...tog det när jag gick ut från mitt garage över grannens tak med gatubelysningen som lyser upp bakom björkarna....det är ju verkligen fint med snön när man kan stå och njuta av ett sådant här motiv.

Den här "snögumman" byggdes upp av mina grannar tvärs över gatan igår, jag tror att jag bor på den mest snögubbe eller snögummetätaste vägen i Högsby kommun, för här har växt upp massor av sådana sedan snön kom.




Här fick dom till en riktigt hög en i förra veckan...men den rasade några dagar senare....



Snögummebyggarna ville ha med mig på foto tillsammans med deras mästerverk....



Så till något helt  annat som det så fint heter....

Förra söndagsmorgonen låg det en bil i diket på Högsbyvägen. Vid avåkningen hade en telestolpe knäckts, och ledningen låg efter marken tillsammans med den avbrutna stolpen...

Bilen bärgades bort under söndagen, och någon ombesörjde att ledningen kom upp i ett träd, så att det var fritt fram att köra under den. Telia var på plats senare på dagen och hängde upp ett par röda plastpåsar för att markera ledningen (den var inte uppe på normalhöjd) i avvaktan på ny stolpe.

Ny stolpe kom på plats i början på veckan, men vad som är förvånande....ledningen sitter fortfarande kvar provisoriskt upphängd i trädet..




Jag kan ju inte detta hur man arbetar med sådant här...men nog borde det väl ha gjorts klart på en gång, eller hur många är inblandade i en sådan här reparation???, man kan bara undra.


Det var en liten påfyllning på denna blogg som inte varit så aktiv på sistone som sagt, det får bli när andan faller på, och tiden finns samtidigt.



Jag avslutar detta inlägg med en bild på av mig påpassad fågel (strömstaren). Som jag skrivit här är den oerhört skygg, och svår att få bra bilder på, men jag är envis, så det är bara att fortsätta vänta ut honom.

1 kommentar:

  1. Vilka FANTASTISKT fina bilder, Jens!
    Jag kan knappt se mig mätt på dem, den ena finare än den andra!
    Finast var ju den på dig och Snögumman, så klart!
    Önskar dig en fin och Välsignad ny vecka!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera