Juldagsmorgon






Precis lagom, så fick vi lite snö på julaftonens kväll, det var inga större mängder, dock tillräckligt för att få till lite julstämning.

På morgonen idag så var det klart och temperaturen hade krupit ner under natten. Innan solen hunnit upp, så passade jag på att ta med kameran ut, för att kunna få va med om att få se solen komma upp denna juldag.
Jag tog den här stigen idag, ut mot Ryningen, just på denna sida av sankmarken har jag nog bara varit någon gång tidigare, men idag traskade jag iväg ut så långt det gick att komma för vattnets skull, det är ganska högt vattenstånd nu, så det gäller att se var man sätter fötterna, om man nu inte har stövlar på förstås, och det hade jag inte idag, och till på köpet hade jag fått på ett par strumpor som hasade ner under fötterna när jag gick i mina kängor, väldigt enerverande, men vad göra??, bara traska vidare.
Här började jag närma mig gränsen för hur långt jag vågade gå, och där kommer solen upp bland träden.....

För mig är det lite magiskt med både upp- och nergångar av solen, och speciellt sådana här fina morgnar som idag, lite vind var det och jag hörde sångsvanar på avstånd, för övrigt denna mäktiga, underbara speciella tystnad som bara naturen kan åstadkomma.

Denna bild är tagen vid bron över Emån i Ryningsnäs..spegelblank yta idag.



På hemvägen gjorde jag en avstickare ner till Blankaström för att kolla läget där....ganska mycket vatten och fart var det också på det....






Jag fick syn på den isbeklädda busken till vänster på bilden här ovan...konstigt att det på så kort tid kan bildas ett sådant tjockt istäcke på grenarna som jag upptäckte när jag klättrade ner närmare den från andra sidan, det har ju inte varit minusgrader speciellt länge, men vattenduschen från de öppna dammluckorna kändes väl här.




Jag återkommer här lite till mitt förra blogginlägg om "frostpinnen", har nu fått reda på vad det är för något tack vare en medlem i Hobbyfotograferna på Facebook som hade förklaring på detta.


Det finns en massa intressant att läsa om detta fenomen om man googlar på det, och jag tycker det var väldigt skoj att jag hittade dom här speciella pinnarna här i våra trakter.



Nu blir det snart lite mera julmat, därefter förmodligen vila, och förhoppningsvis kommer jag ut mera i naturen under denna lediga tid som jag har nu, känns skönt att trycka på resetknappen för hjärnan,själen och kroppen ibland.

God fortsättning på Julen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar