Fredag- och lördagskrydda

 


Igår kväll gjorde vi en liten "taxiresa"med våra ungdomar, lämnade av dem hos kompis som bor mellan Fliseryd och Mönsterås, därefter fortsatte vi till Mönsterås, bara för att ta en liten "upptäcksfärd" som vi ofta brukar göra. Vi åkte ut till Oknö, länge sedan vi var där ute, där är ett verkligt fint område, med både fritidsboende och fastboende.


 
Tiden passade in precis vid solnedgången, och himlen visade sig från sin allra färggladaste sida, likaså över vattnet blir det lite speciellt just när solen går ner.


 







Lördagen började jag med en promenad i dimman. Som vanligt när dimman ligger tät så var det alldeles tyst. Fuktigheten i luften gör att man ser alla tusentals spindelnät som är riggade överallt.




Väldigt lugnt med djur denna morgon, inte ett enda rådjur på annas kända platser för dom, däremot så såg jag lite småfåglar som var i full fart.





 
 
 
Vid lunchtid for vi iväg mot Hultsfred för att uträtta ett ärende. När vi närmade oss så fick vi syn på detta i luften....


 
Segelflygning på gång alltså, så det primära ärendet fick läggas åt sidan en stund, och vi körde mot Hultsfreds Flygplats.
 


 

Här har vi "bogseraren"
 


Och här hela ekipaget innan de kopplar loss. Häftigt att se segelflygplanet glida runt däruppe i det helt fantastiska sensommarväder som vi har.


 
Lite vädernostalgi fick jag till mig också denna givande, överraskande dag...
 


Den är lite moderniserad ser jag, för stolpen till höger om termometerburen är inte original till dessa, fanns ingen elektronisk utrustning i dom som den lilla "burken" uppe till höger på buren, inuti den sitter temperatursensorn av modernt elektroniskt snitt.
 
 
 
När vi gick där vid flygplatsen, så såg vi rök och hörde bilar som körde i andra änden av detta stora område som ingår i flygplatsen. Nyfikna på detta gjorde vi en kringående rörelse, in mot Bredshult på småvägar som jag inte varit på sedan jag cyklade där när jag gjorde militärtjänst i Eksjö 1975. Där kom vi fram till en skylt "Drifting" och en pil in till vänster, så där åkte vi in, och fick oss en uppvisning som heter duga....
 


 













Det gick undan ganska ordentligt, och ibland blev det helomvändning för en del i svängarna, men det var bara att styra upp och dra vidare. Det här måste vara ett uppsving för däckbranschen...helt klart.
 
 
Ja det blev en hel del vi fick vara med om idag, som egentligen inte alls var planerat, men så kan det bli ibland, och jag trivs ju i det livet....leva livet som det är just nu, och ta tillvara på vad som bjuds för tillfället, och det blev ju bra tycker jag.
 
Vi åkte in i Hultsfred, uträttade det ursprungliga ärendet, och styrde kosan mot Fågelfors igen.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar