Natur(lig)söndag


Emån vid Ryningsnäs
Den här söndagen har gått i naturens tecken helt och hållet. En biltur tidigt på morgonen med kamera förståss.


 
 
 
 
 
Spindelnäten syns väldigt väl när daggen hänger i dom på morgonen
 
 
 


Det här fenomenet kan jag inte minna mig ha sett förut....en "dimbåge" skulle man ju kunna kalla den, för den uppstår ju på samma vis som regnbågen, fast den blir inte så väl synlig och färgrik som den. Den var lite svårfotograferad, för den syntes lite mera markant i verkligheten än på dessa foton.


Jag tittade en lång stund på denna, och det betedde sig ganska konstigt med ljuset...inom bågen var det ljusare, och på utsidan mörkare....lite mystik det här med dimma känns det som.










Några småfåglar dök det upp invid vägkanten också, lite snabbilder blev det, därav kvalitén på dom, för ska man få till det riktigt bra med fåglar får man nog ge sig mera tid att sitta vänta ut det perfekta tillfället, och det kändes inte som att det var den rätta dagen idag för mig med just sådana projekt....det kommer säkert den tiden också.



 
 
 
 
 
Ekorren på bilderna ovan var inte på humör när jag kom, den gav ifrån sig ett knäppande läte, och sprang upp och ner i trädet, så autofokusen hann inte med.
 
 

 

 Ekorren hoppade vidare i träden, och jag gick framåt mot sjön....verkligen lugnt och skönt här.
 
 
 
 

Kantarellerna har fått påfyllning med vatten denna vecka, och har kommit igång igen förvånansvärt snabbt igen .
 
Efter stoppet vid denna sjö, så körde jag hemåt på vägar som jag vanligtvis åker cykel eller moped på, men jag vet ju att det körs bil på dessa, så jag fortsatte, men det är nog bland de grönaste vägarna jag kört bil på mycket länge, och jag pustade ut när jag åter var ute på "normal skogsväg" igen, och åka hem för att inta frukost nummer två.
 
 
 
 
 

 Etapp två denna dagen var fiske med Marcus. Vi var på ett för oss nytt ställe, ingen stor sjö, men precis lagom för oss. Inga stora fiskar som man kan skryta om, men däremot kvantitet. Turligt nog så skadades inte fiskarna speciellt, så dom fick gå tillbaka i sin hemmamiljö igen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Regnet som kom i veckan hade fyllt båten ordentligt, så vi hade lite jobb att ösa den först.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
Kaffe och kakor var med idag, och vi hade en jättefin eftermiddag Marcus och jag, just det här att komma ut i naturen och i synnerhet på vatten betyder oerhört mycket för oss bägge, och ge oss lite tid med varandra också, att vi sedan inte fick storabborren eller gammelgäddan har inte så stor betydelse, men det är det här som är livskvalité i min lilla värld.....
 
 


1 kommentar:

  1. Fantastiskt fina bilder!
    Tänk att du har sån tur med alla djur som du stöter på,Jens?
    Spindelnäten var ju otroligt vackra!
    Det är en fröjd att få ta del av allt som du delar med dig av,
    säger hon, som har denna veckan kvar av sin semester, Hi,hihi!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera