Midsommardagen och vändpunkten.

Midsommardagen idag, och sommarsolståndet inträffade kl. 12.51 exakt, så nu är vi på väg mot den mörkare delen av året snart igen, fast det dröjer ju ett tag innan vi märker av det ordentligt. Vad som är värre just idag är väl kylan som regnet drog med sig när det började idag....ca 10 grader i skrivande stund (18.00)
 
 
 
 
 Jag har som vanligt tagit en runda i naturen på morgonen medans det fortfarande var uppehållsväder, och hittade ännu mera utvecklade kantareller än dom jag hittade igår.
 
 
Det är tidigt att få se dessa svampar redan tycker jag, men det verkar som att naturen försöker hänga med i ekorrehjulet som mänskligheten trampar i...så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt.
 
 
 


 
Idag hittade jag några fjärilar som jag fotade...vad dom heter är jag mindre bra på, så det får nog bli något att förkovra sig om, för dom är ju ena riktiga mästerverk i all sin färgprakt och olika mönster.
 
 
 
 
 
Rådjur och hare är ju nära vänner till mig, och dom ställde upp för fotografering idag också.
 
 

 
 
Den här gråa flugsnapparen har jag följt ett tag, den har byggt sitt bo vid ingången till kontoret på mitt jobb, och den har ett väldans sjå att flyga ur boet när någon passerar, och sedan tillbaka igen. Jag räknade till fem ägg för någon vecka sedan, och nu kunde jag se fyra ungar, kanhända att något hänt med den femte eller att den inte syntes just när jag kollade, för man kan ju inte vara för närgången vid boet.
 
 
Här är också ett bo, men byggt av en annan sorts innvånare. Jag fick se det idag i mitt förråd när jag gick in där. För någon vecka när jag var där såg jag att getingarna börjat bygga, och det är ju inte så trevligt att dom surrande kring huvudet när man ska gå in där, så jag petade till billan, som delvis ramlade ner, men några löst hängande bitar blev kvar. Till min förvåning fick jag då se idag att dom fortsatte bygga i dom flikarna neråt, jag kan inte påminna mig att jag sett någon sådan byggnation tidigare.

 


Fick se på vägen tillbaka från "getingboet" att våra rosor börjar att blomma...alltid lika fina att se.

Då kan vi sätta punkt för denna midsommar i och med att den här dagen snart är över. Vädermässigt var den ju okej igår tycker jag för min del, fast det kom en massa knott i kvällningen som tvingade in oss, men det är ju sånt man får leva med, huvudsaken man mår bra och är frisk, det är ju grunden till att kunna ta tillvara på allt och leva fullt ut....
 
 
 
 

 
 


2 kommentarer:

  1. Ja,det är en fröjd att komma in här och njuta av alla dina fina bilder!
    Du är "kompis" med fjärilar,rådjur,fåglar och harar...
    Det ser ut som du hade en fin midsommar,
    jag som jobbat hela helgen tycker att det är skönt med måndag i dag!

    Man får vara tacksam för att men mår bra och att man är frisk, som du skriver Jens!
    Önskar dig en ny och fin vecka!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar in Marguerite...hoppas du får en fin vecka också.

      Kram!!!

      Radera