Julafton 2013

 
 

Då har vi julaftonen här då.Jag sitter och tittar tillbaka på förra julaftonens väder, och det skiljer ju sig ordentligt mot dagens.
Just i skrivande stund (13.35) visar termometern 7,5 plusgrader på min väderstation, så det är ganska stor skillnad mot förra året....i och för sig hade vi töväder fram på dagen då också, men det var ju ganska rejält med snö som föll under natten.
Bilderna ovan är från i dag och för några veckor sedan, tagna vid parkeringsfickan vid Källtorp på vägen till Högsby. Jag hade nog hellre velat ha den med snö på idag, det passar ju bättre in på julafton än detta gråväder med regn som vi har nu.

Det var en liten snabb sammanfattning av vädret just nu, jämfört med förra årets julafton. Som jag skrivit innan här, så syns det ingen kyla så långt prognoserna går nu, så dessa  dystra prognoser om en riktig kall  december, och hela vintern förresten, som basunerades ut i tidningarna, får väl anses som misslyckade hittills iallafall. Norra Sverige har ju haft känning av kylan, med ca 40 minusgrader, men det är ju inget onormalt däruppe, jag tycker nog att det överdrivs en hel del nuförtiden, med alla varningar för så fort det kommer någon decimeter snö, eller att det blåser kulingvindar ibland, det ska väl kanske inte nonchaleras om det är oväder på gång, men det verkar som att hela "varningsmaskineriet" fick skrämselhicka efter Gudrun till att börja med, och massmedia är inte sena att haka på sådana uppslag. Det är mina personliga intryck som jag återger här...möjligt att jag är ute och seglar, men ordet är ju fritt.
Jag klämmer dit en bild på mina tomtar här igen, de tål att tittas på, för de får ju leva i en undanskymd miljö resten av året, men jag tycker det ger en viss stämning när dom har kommit fram ur sina "vrår" nu till julen, de förmedlar mycket egentligen om man tänker efter.....och det gör jag.

Än en gång....en God, fridfull,lugn, avstressad Jul till er som orkar följa mina bilder och skriverier.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar