Söndag 10:e november

Söndag igen, och Fars Dag är det ju också, så jag gick en sväng över kyrkogården på förmiddagen, och tände ett ljus där. Det var betydligt bättre väder än igår, för då var det novemberrusk, med regn av och till hela dagen, och bara halvljus på dagsljuset också.
Jag har inte varit så aktiv med fotografering senaste vecka precis, men med dom här bilderna som jag tagit idag, så ser vi ju att det fortfarande är snöfritt, och milt (6,5 grader just nu). Vad jag kan se på långtidsprognoserna, så är det ingen kyla på gång ännu, och för min del är jag lika glad att slippa, iallafall en massa snö...några minusgrader och klart väder är idealväder tycker jag, ungefär som bilden nedan här, som jag tog förra året.
Ett datum som etsat sig fast i minnet, även att jag inte var så gammal då, är 1965...då kom snön 11 november (alltså som imorgon), och den låg kvar ända in i april året efter, med bara ett fåtal blidvädersdagar emellanåt. Det skulle varit roligt att kunna få fram några bilder från den vintern, får se om det går att få till på något vis.
Jag återgår till nuläget, och bilden är från en stilla och tyst Övrasjön idag, ingen vind, inga fåglar, allt har varvat ner, och liksom bara väntar på att nästa steg i årstidernas växlingar ska komma. Jag fortsatte på vägen mot Vecklevad, och tog några bilder som vanligt. Jag gick ner ända till åkanten för att ta flera bilder, och fick till min förvåning se strömstaren sitta på en sten. Tyvärr så fick jag inga bra bilder på den, beroende på att jag hade "fel kamera" med mig för det tillfället, hade stoppat på mig kompaktkameran, och det är ju bra zoom på den, så jag trodde att jag skulle lyckas, men när jag satt i minneskortet i datorn och kollade, så var det alldeles för suddigt på det avståndet jag fotograferade. Det var synd, för den satt ganska länge på stenen, denne skygga, lite sällsynta fågel, men det blir flera tillfällen.
En bild från "Gläntan" i Ugglemon in mot samhället, som det ser ut idag, denna söndag. Tiden rullar på, det känns som en transportsträcka tidsmässigt nu, känns bara som att man är glad för varje dag utan snö och halkbekymmer, och har väl egentligen inte så mycket att blogga om för tillfället, men jag håller på lite smått i mina bilder och kollar, och ska väl försöka få mera ordning och reda på dom, och kunna lägga ut mera av dom här på sidan. Där stoppar jag just för nu...och tar mig an andra delen av den här dagen. Vi hörs....ha det bra.





 


 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Fina bilder,Jens!!!
    I går såg jag ett gäng med gäss som flög söderut,de trumpetade högt under tiden.
    ( jag tror att det var gäss)
    Men det är väl ändå ganska sent på året?
    Hör och häpna,jag har två näckrosknoppar i dammen som håller på att vilja slå ut???!!!
    I morse fick jag skrapa rutorna på bilen i alla fall,men vintern kan väl ändå inte bli så dryg,när vi redan är så långt framme...
    Tack för det du delar med dig av på Bloggen,det är alltid lika rolig när man ser att du gjort ett nytt inlägg!!!
    Önskar dig fina,Välsignade dagar på denna nya vecka!!!
    Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Halloj igen!
    Apropå vintern 1965. Jo, den minns jag, men hade faktiskt för mig att den började något tidigare, redan i oktober. Så var det tydligen inte. Det var november och det blev en lång, kall och mycket snörik vinter. Jag minns den speciellt, eftersom viss dramatik inträffade i mitt vid tiden unga liv. Men det är en annan historia. Jag har för mig, för att fortsätta på vintertemat, att vintern 1969 - 1970 var något liknande. Började tidigt och pågick länge, fram till april. Den sommaren som följde var rätt kylig. Skulle vara kul om det fanns några foton från den tiden.

    Ha det, så länge. Vi hörs och synes. Mats.

    SvaraRadera