Lördagsnöje

Idag är det söndag igen, och har gått en tidig promenad som vanligt, men det var lite småkyligt och vinden friskade i ganska ordentligt när man kom ut på öppna områden. Bilden ovan tog jag igår morse på en cykeltur, och då var det behagligare väder, blåst är väl det som stör mest tycker jag. Jag fortsätter skriva om lördagen, för den var en alldeles perfekt dag....
På fredagseftermiddagen ringde Marcus ( min son) mig, och undrade vad jag skulle göra på lördagen...och jag svarade att det var inget speciellt bestämt..och han frågade om vi inte kunde ta en fisketur (det har vi pratat om att göra hela sommaren), så vi bestämde att träffas  under lördagen, och så blev det...jag hämtade honom vid bussen i Högsby 11.40, så drog vi mot Fågelfors, och naturligtvis så började det regna på vägen hem. Vi åt lite, satt och pratade, tittade ut genom fönstren, för att se om det slutade regna, och konstigt nog, så sprack molnen upp,vi plockade i fiskegrejorna i bilen och drog iväg. Vi hade inte bestämt vart vi skulle...förut om åren har vi fiskat i en liten sjö mellan Fågelfors och Virserum in i skogen...men så kom jag på en annan sjö, där jag fiskat för cirka 4-5 år sedan, så dit åkte vi.
Det blev en eftermiddag som jag kommer att leva länge på, så lugnt och stilla, ingen vind, spegelblank sjö, lite moln, lite sol, bara sitta och glida över vattnet helt ljudlöst, byta några ord med varandra,minnas fisketurer från många år bakåt i tiden, kasta iväg draget, fastna i näckrosblad, skratta åt fadäsen, ro dit och ta loss draget, och fortsätta kasta. Det här är ju livskvalité på hög nivå...att få njuta av detta, och det blev ju inte sämre av att vi lyckades fånga 4 gäddor, inga större, men det har ingen betydelse egentligen, huvudsaken var att komma ut i vårt gemensamma intresse...naturen och den läkande, lugnande och återhämtande kraften den ger.
Vi var ute nästan fyra timmar, och hade färdats runt hela sjön nästan, så dök det upp ett mörkt moln i väster, och det började stänka lite, så vi fick fart tvärs över sjön mot land, och vi hörde hur regnet kom mot oss, när det susade i träden på andra sidan sjön, så det kom ifatt oss och vi blev ganska rejält blöta innan vi var på land, men det stod jag gärna ut med...inget kunde förstöra denna fina eftermiddag. Så blev den lördagen....som sagt..en dag att minnas.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar dag,att gömma och minnas!!!
    ( Fin son du har,Jens!!! )

    SvaraRadera
  2. Tack Marguerite...ja jag är stolt, glad och tacksam för att jag har fått allt detta givet...

    SvaraRadera